tag:blogger.com,1999:blog-5466369801511630268.post7839609779879756807..comments2023-09-25T09:40:09.484-07:00Comments on Dutch Comfort: stromingsleerRik Almekindershttp://www.blogger.com/profile/03010501716603243704noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5466369801511630268.post-45190755430000650722010-01-29T05:57:23.054-08:002010-01-29T05:57:23.054-08:00Nee, geen windtunnel hier. Wel een apparaat, hier ...Nee, geen windtunnel hier. Wel een apparaat, hier boven mijn hoofd dat enkele keren per uur met veel gezoem en geraas aanslaat. En er is eenparkeerplaatsje hierachter, waar we testritjes kunenn maken.Rik Almekindershttps://www.blogger.com/profile/03010501716603243704noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5466369801511630268.post-11814253496892128112010-01-29T05:34:52.867-08:002010-01-29T05:34:52.867-08:00Dat van die achterkant gaat verder over de "K...Dat van die achterkant gaat verder over de "Kamm back" Maar als ik daarin lees dan gaat het toch het meest over problemen van de turbulentie achter de auto. En of die opgelost worden door doorblazen? <br /><br />Hebben jullie een windtunnel op de HVA?<br /><br />Goetjes, MeggieAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5466369801511630268.post-21200042280271023132010-01-29T05:05:26.559-08:002010-01-29T05:05:26.559-08:00Handig, dat permanent van de bibliotheek geleende ...Handig, dat permanent van de bibliotheek geleende boek!<br /><br />Het verhaal op wikipedia gaat vooral over de voor- en zijkant, maar niet echt over de achterkant. Of zie ik iets over het hoofd?Rik Almekindershttps://www.blogger.com/profile/03010501716603243704noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5466369801511630268.post-60950636472898295122010-01-29T04:45:51.816-08:002010-01-29T04:45:51.816-08:00Daar is inderdaad over nagedacht! http://en.wikipe...Daar is inderdaad over nagedacht! http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_aerodynamics<br /><br />En de Saab staat daar inderdaad vrij slecht. Dus makkelijk om die 10% verbetering te halen. <br /><br />Een klein achteroppervlak helpt al, bijvoorbeeld door weer gewoon een echte ouderwetse kofferbak. En dat kan Saab, zoals ik me meen te herinneren van de oude Saab 900 die wij ooit hadden en die mijn vader met een bijna permanent van de bieb geleend handboek behoorlijk lang rijdend kon houden. Groet MeggieAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5466369801511630268.post-61269285412924751222010-01-29T03:57:43.900-08:002010-01-29T03:57:43.900-08:00Ja, Saab heeft ook een reputatie in het maken van ...Ja, Saab heeft ook een reputatie in het maken van Cabrio's. <br /><br />Ik denk dat vooral het wegzuigen van lucht van onder de auto echt iets oplevert: voor de wegligging en voor de voorstuwing, als je die lucht achter de auto weer loslaat.Rik Almekindershttps://www.blogger.com/profile/03010501716603243704noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5466369801511630268.post-24182384406144719902010-01-29T02:00:48.780-08:002010-01-29T02:00:48.780-08:00Ik zou de voorruit en de achterruit weglaten.Ik zou de voorruit en de achterruit weglaten.jellehttps://www.blogger.com/profile/16591065833161939374noreply@blogger.com