dinsdag 2 februari 2010

Den Haag

Vandaag was ik het externe lid van de afstudeercommissie van de opleiding Human Technology van de Haagse Hogeschool. Ik mocht mijn oude loopje weer doen, vanaf station Den Haag HS naar het gebouw dat ik zo goed ken.

Hoewel er ook van alles was veranderd. Het viel me vooral op dat er veel muren waren verdwenen. Er waren er zelfs enkele van glas geworden! Het gebouw is onverminderd mooi. Om een of andere reden zijn ook de wc's veranderd: alle kranen waaronder je je handen kunt wassen, om precies te zijn. Ik stond klaar om mijn wc-ding te gaan doen maar in mijn beide handen droeg ik het afstudeerwerk dat ik later bij de beoordeling nodig zou hebben. Ik moest dat even kwijt, dus ik legde op iets tafelachtigs in de wc: de wastafel. Meteen liet de kraan overal heel veel water overheen stromen, want de nieuwe kraan had een sensor. Een kraan met een sensor, dat is human technology.

Ik heb twee mooie afstudeerpresentaties gezien. Door krachtige studenten, die echt zelfstandig kunnen denken en genuanceerd en weloverwogen over hun human technology-ideeën kunnen praten. Ik merk alleen dat ik niet meer zo erg van human technology-ideeën houd. Voor je het weet heb je iets heel manipulatiefs verzonnen. Maar ik leerde vandaag ook, dat Aristoteles zei dat je nooit vriendschap kunt sluiten met een levenloos ding.

Geen opmerkingen: