maandag 7 juni 2010

politiek


Mensen die echt actief iets doen om energie te besparen of om in het algemeen het milieu te ontzien noem ik hier voor het gemak even types. Gisteren sprak ik zo'n type: hij was met behangplaksel posters aan het aanplakken aan de openbare aanplakmuur van Utrecht. Want een type was hij wel: slordig haar, brilletje, onverzorgd gebit. En ook: met een autarkisch ideaal.

Autarkie wil volgens mij zeggen dat je alles alleen doet. Ik vind dat een erg ongezellig idee. Ik wil de dingen helemaal niet alleen doen. Eigenlijk wil ik helemaal niks meer alleen doen. Samen, dat wil ik. En iedereen met wie ik de dingen samen zou willen doen wil ik op fietsafstand. Binnen fietsafstand zou ik verder alles wel autarkisch willen organiseren.

Freddy Heineken bedacht Eurotopia, Europa in staatjes van gelijk inwoneraantal, om van het geheel een bestuurbare unie te maken. Ik zou Nederland willen indelen in redelijk fietsbare stadstaten, die helemaal zelfvoorzienend zijn, interessant genoeg om er op vakantie te gaan en om er een partner te zoeken. En waar, speciaal voor Jelle, de smid met ontbloot bovenlijf het aambeeld ranselt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat weet jij over Jelle wat ik niet weet?
Hoe groot is jouw fietsactieradius?
Wat is dat voor een raar woord autarkisch?

Weer heel wat vragen, dat lijkt wel haast de maat voor een goede blog!

Groetjes, Meggie

Rik Almekinders zei

Op 30 april schreef Jelle in een reactie op een stukje waarop jij ook gereageerd had:

*Er zal misschien iets zijn met 'het oude traditionele ambacht' en de afkeer die de nazi-ideologie had van moderniteit en 'massa'. het ging erom een sterk en krachtig mens te zijn die met hamer en aanbeeld en ontbloot bovenlijf in een klein dorpje onder Munchen het ruwe metaal te lijf ging. Dat is wel fascistisch, op een bepaalde manier, ja.*

Enfin, ik onderzoek - zonder het zelf te weten - de leuke kanten van het fascisme.

Mijn collega Ko heeft een actiefietsradius van 40 km. Daarmee wordt het waterschapsmodel (zie afbeelding) net haalbaar. Misschien moet Friesland nog in tweeën of drieën gehakt worden.

Autarkisch betekent toch 'volledig zelfvoorzienend'?