maandag 7 februari 2011

ontwerpers


Mijn zoon speelt op de Nintendo DS Super Mario Brothers. Mario is onderweg van links naar rechts - Mario is altijd onderweg van links naar rechts - als er uit de lucht een kwaadaardige paddestoel op het hoofd van Mario valt. Mario sterft ter plekke, met kruisjes in zijn ogen en de laatste woorden: Oh, no! Mijn zoon kan hierover erg boos worden. Wie heeft dat bedacht, dat er paddestoelen uit de lucht vallen? roept hij hees. Nou, zeg ik, dat hebben de ontwerpers bedacht.
Stomme ontwerpers
, zegt hij, terecht.

Dat ontwerpers de dingen zo naar hun hand kunnen zetten, dat heeft nogal indruk gemaakt op mijn zoon. Als hem iets tegenzit vraagt hij: hebben de ontwerpers dat bedacht? Nou, en inderdaad, tamelijk vaak hebben de ontwerpers dat bedacht. Zelfs bij de natuurverschijnselen die ons overkomen, waren het toch weer de ontwerpers die bijvoorbeeld bedacht hebben dat onze broekspijpen om onze benen klapperen en nat worden.

In het fantasiespel van mijn zoon zijn de ontwerpers inmiddels uitgegroeid tot de grootste schoften die er zijn. Ik geloof toch niet dat ze het kwaad bedoelen, die ontwerpers. Een beetje onnadenkend misschien, dat is hun grootste zonde. Maar was de Almachtige erg nadenkend, toen hij het heelal schiep en het vervolgens op zijn beloop liet?

Geen opmerkingen: