donderdag 21 mei 2009

fluitketel

Ik ging thee zetten op de camping, dus ik liep met de fluitketel van het warmwaterpunt over het gras naar de caravan waarin de hemelvaartsvakantie plaatvond. 'Wat is dat nou?' vroeg mijn dochter, terwijl ze aan één arm aan het klimrek hing en met de andere naar de fluitketel wees. En later, toen de fluitketel floot, met haar handen voor haar oren: 'wat is dat voor geluid?'

Welnu: een fluitketel, dat is een instrument dat in de jaren tachtig van de vorige eeuw in de meeste Nederlandse gezinnen nog werd gebruikt om water aan de kook te brengen. Op de opening van de ketel kon een fluit worden geplaatst, die een snerpend geluid maakte als er zeer veel stoom doorheen geperst werd. Als het water kookte dus, en de gebruiker gewaarschuwd wilde worden dat het tijd was om de koffie of de thee te gaan maken.

Want nondeju, wat duurde dat lang! Te bedenken dat camping-propaan een hogere verbrandingswaarde heeft dan het aardgas thuis; wat ging het leven toch op een akkertje, in het pre-waterkoker tijdperk. Waarom kan een geiser wel wat een fluitketel niet kan: snel warm water maken?

3 opmerkingen:

erik zei

Ach ja, de tijden dat een fluitketel nog de HEMA-ontwerpwedstrijd won...

Maak jij thee van warm water? Dat werd mij altijd voorgehouden als onhygienisch. Omdat het warme water mogelijk uit een vieze boiler komt en zo.

Is je laatste vraag over over geiser versus fluitketel een instinker? Het gaat toch alleen over vermogen? Een waterkoker heeft tot (ik roep maar wat) 3KW, een stevige gasfornuit tot 10KW en een geiser zo 30 KW...

Rik Almekinders zei

Eén fornuispit heeft misschien 6 kW en mijn waterkoker maar 3, toch is mijn waterkoker met gemak 2x sneller dan de fluitketel die ik dit weekend gebruikte. Het lijkt wel of er iets mis is met de fluitketel, hoewel er toch decennia op gestudeerd is, op dat ontwerp.

erik zei

Fluitketel zwaarder of meer open? En hoe weet je het vermogen van je fornuispit?