donderdag 28 mei 2009

gaatjes


Een windmolen maken van slakommen is lastig, omdat slakommen zo rond zijn dat je drie handen nodig hebt om ze ergens te bevestigen. En dat was bij de IKEA-handleidingen die ik in een rijk IKEA-verleden al gebruikt heb nooit nodig: drie handen. Exit de slakommen. Ik wil voor het ontwerp nu vijf vergieten gebruiken. Het vergiet van IKEA is een slakom met gaatjes en een handvat. Die gaatjes, dat is jammer, maar het handvat is handig, want ik weet hoe ik die met twee handen aan de bureaustoel kan bevestigen.

En die gaatjes ... Die gaatjes maken het voor de windmolen makkelijker om tegen de wind in te draaien, op de terugweg, zeg maar. De wind blaast in de holle kom, maar die wind moet sterk genoeg zijn om de bolle kommen, op de terugweg, tegen de wind in te blazen. Voor de terugweg zijn de gaatje voordelig. Op de heenweg zouden de gaatjes dan even dicht moeten zijn. Met een ventiel, bijvoorbeeld.

Dat ventiel moet precies zo groot zijn als het hele vergiet, om op de heenweg alle gaatjes te bedekken. Ik denk dat zo'n windmolen veel herrie maakt. Ik denk dat de vergietenwindmolen ook uitgevoerd kan worden zonder ventielklep, door de gaatjes een extra aƫrodynamisch effect te geven. Ik vermoed dat wind bij door de gaatjes van de afgebeelde nootmuskaatrasp gemakkelijker van onder naar boven waait dan van boven naar beneden. Ik zoek nu in het IKEA-assortiment een vergiet met zulke gaatjes!

Geen opmerkingen: