vrijdag 3 september 2010

te land ter zee

Daarnet is bij de opleiding waar ik werk de introductieweek afgerond, en omdat mijn opleiding een technische opleiding is bestaat die afrondig uit een race van voertuigen die in de dagen hiervoor door de studenten gebouwd zijn. Het is een mannelijke initiatierite, die op het eerste gezicht best spectaculair is. Het lijkt op het televisieprogramma Te land, ter zee en in de lucht, maar dan zonder camera's en zonder politie en zonder duikers.

Ik vind Te land, ter zee en in de lucht een smakelijk programma, één kwartier per jaar. Vooral de achteruitrijrace (en de caravanrace) vond ik hilarisch. Een orgie van vernieling. Toen ik het terugzag bleek dat ik me het commentaar van André van Duin kon ik nog woordelijk herinneren.

In de introductieweek kan een beker gewonnen worden en als het goed is wordt er ook een studiepunt behaald. We hebben dit jaar 170 eerstejaars, bijna allemaal jongens. De scheidslijn tussen plezier en gevaar is zeer smal, bij deze door ons georganiseerde emotiecocktail. Bij ons is niks gebeurd hoor, dit jaar, maar ik denk dat Te land, ter zee en in de lucht nooit live zal worden uitgezonden, om zeker te weten dat de afgerukte armen en geperforeerde oogbollen buiten beeld blijven.

Geen opmerkingen: