vrijdag 8 oktober 2010

varen

Dagelijks fiets ik over een brug die met een elegante curve over het Amsterdam-Rijnkanaal heen zwaait. Er vaart altijd wel een boot, onder mij. Heel soms pleziervaart (een speedboot of een groot recreatieschip met vele zitplaatsen, een soort cruiseschip voor de binnenvaart), maar meestal beroepsvaart. Vrachtvervoer.

Ik heb twee soorten vrachtboten gespot: echte schepen, waarvan ongeveer 30% leeg is, en duwboten, die iets voor zich uit duwen. Wat zij voor zich uit duwen is vaak enorm groot, en altijd 'vol'. Heel soms zie ik een duwboot die niks duwt. Dat ziet er bespottelijk uit. Het lijkt het meest op een varend booreilandje. En het hangt altijd een beetje schuin naar voren, wat het extra belachelijk maakt. Achter dit zich voortspoedende ding spuit water omhoog, omdat deze duwboot zonder vracht altijd haast heeft. Om weg te komen bij iedereen die hem uitlacht, vermoedelijk.

Varen zonder vracht zal met een gewoon schip wel onvermijdelijk zijn, maar met een duwschip kan dat misschien wel anders opgelost worden. Anders, omdat dit niet okee is: een booreiland hoort niet te varen, en zeker niet op de topsnelheid die nu vaak gekozen wordt. Ik zou de duwboot op een vrachtwagen willen zetten: sneller, zuiniger. Goedkoper.

Geen opmerkingen: