vrijdag 21 januari 2011

demonstreren

Vandaag gaan mensen die profijt hebben van het hoger onderwijs in Den Haag demonstreren tegen de door het kabinet aangekondigde versoberingen. Ik schrijf dit terwijl ik zit te surveilleren bij een voor veel studenten erg belangrijk tentamen: mijn tentamen statica. Statica is voor veel studenten de reden om de opleiding te verlaten. (Hoe dat is voor mij, daaraan besteed ik graag een andere keer aandacht.)

Ik wil maar zeggen: ik ben niet aan het demonstreren. In dit lokaal zitten veertien studenten, die ook niet aan het demonstreren zijn. Van de dertien die hier zouden moeten zijn maar hier niet blijken te zijn, verwacht ik dat er misschien drie aan het demonstreren zijn. Demonstreren is leuk om te doen. Het lijkt op kamperen: ongeveer net zo primitief en nostalgisch. Ik sluit niet uit door de demonstatie de versoberingen anders zullen worden dan nu aangekondigd.

Dit zegt mijn werkgever over de demonstratie: [...] Mooier zou zelfs zijn als u samen met uw studenten naar het Malieveld komt. Ik geloof alleen dat ik op dit moment een fundamentele tegenstander van het onderwijssysteem. Een beetje versobering (Karl Marx noemde dit Verelendung) kan volgens mij geen kwaad om het onderwijssysteem te laten kraken.

Geen opmerkingen: