maandag 10 januari 2011

zonnekoning


Ik ben helemaal vol van kernfusie. Het is echt leuk, om ergens vol van te zijn. Heerlijk om te ontdekken dat energiebesparing nergens voor nodig is, en dat lichten dus weer mogen blijven branden, dat auto's weer één op één mogen rijden, dat ik onbeperkt in vliegtuigen mag vliegen, eventueel naar de maan, dat het niet meer geeft als ergens een deur open blijft staan en dat een verwarmd terras geen milieudelict meer is. Ik kom er maar ronduit voor uit: dat is een bevrijding.

Dit is opwinding die ongeveer vijf jaar fris blijft. Het zal lijken op de vroege jaren zestig, toen iedereen vol was van kernsplitsing en alles wat hip was de vorm had van een raket. Na vijf jaar zal, net als toen, ongetwijfeld de klad er weer in komen, en zal blijken dat hoewel er ongebreideld veel energie is, mensen met die energie toch weer tamelijk stompzinnige dingen gaan doen.

We zijn op aarde een zon aan het maken. En het gaat lukken ook. Tenminste, als we de baas van de toekomstige zon op aarde, zonnekoning prof Osamu Motojima, algemeen directeur van the International Thermonuclear Experimental Reactor, op alle mogelijke manieren ondersteunen om menselijk te blijven. Ik ken bijvoorbeeld wel wat moppen, misschien kan ik hem wel aan het lachen maken. Zulke dingen helpen, om te voorkomen dat met die energie toch weer tamelijk stompzinnige dingen gedaan gaan worden.

4 opmerkingen:

Unknown zei

Ben jij goed in japanse humor dan?
Zeg maar takeshi's castle? http://www.youtube.com/watch?v=PGuYojcmZpI

Ik kan me jou wel als slapstick figuur voorstellen overigens. ;-) Meggie

Rik Almekinders zei

Ja, ik vind dat wel leuk, eigenlijk. Japanse humor wordt erg onderschat.

Rik Almekinders zei

Ik geloof dat een belangrijk aspect van de lol van dit televisiespelletje hier eruitgemonteerd is, namelijk dat het gaat als een platformgame, waarbij de deelnemers echt iets (overigens totaal nutteloos) leren en met die nieuwe kennis het level kunnen halen. Het is net Mario Bros, eigenlijk, en de lol van Mario Bros is niet het doodgaan van Mario, maar langzaam beter worden. Dit *is* dus helemaal geen humor.

Rik Almekinders zei

En tenslotte: voorop gesteld dat de zonnekoning inderdaad van Japanse origine is, wie zegt dat hij ook van Japnase humor houdt? Dat moet nog maar blijken, als ik mijn eerste mop aan hem vertel.