donderdag 3 maart 2011

buitensluiten


Ik vind stemmen leuk werk. Ik zou willen dat voor alle formulieren die ik moet invullen een lokaal bij mij in de buurt werd ingericht met vier ernstige mensen achter zomaar een tafel die alleen door de ernst van de mensen ook een ernstige tafel geworden is. Waar met veel misbaar en aandacht mijn gegevens gecontroleerd worden en me vervolgens de hulpmiddelen met de ernst van een amateur worden aangereikt. En kleuren met een kleurpotlood, dat vind ik ook leuk.

Ik heb gestemd op een vrouw met een vermoedelijk niet-Westerse naam. Later, toen ik probeerde mijn vrouw over te halen om ook te gaan stemmen, maar ik geen enkel argument kon verzinnen waarom dat dan zo belangrijk was, had ik alweer spijt van mijn stem. Wat wist ik van de vermoedelijk niet-Westerse vrouw? Ik vind stemmen echt alleen leuk vanwege het uitje dat het is. Ik had liever, heel minutieus, het hele (enorme) stembiljet rood willen kleuren, en als ik daarmee klaar was de achterkant ook. (Heren van het stembureau, hebt u een puntenslijper voor me?)

Dat stemmen op de vrouw met de niet-Westerse naam deed ik 's morgens. 's Middags wilde mijn vrouw mij dan wel een volmacht geven, om van mijn gezeur af te zijn, dus ik toog opnieuw door de snijdende wind naar het stembureau, maar ik mocht de stem niet uitbrengen. Op de stempas staat namelijk: een gemachtigde kan alleen voor u stemmen als hij of zij ook zelf stemt. De heer van het stembureau en ik hadden vervolgens een nutteloze discussie over hoe deze zin uitgelegd moet worden. De Nederlandse variant van democratie is een zeer consequente oefening in buitensluiten.

6 opmerkingen:

jelle zei

huh? jij stemt toch altijd Blanco? ben je van partij gewisseld?

jelle zei

trouwens, wie won, jij of de serieuze amateurmijnheer? ik heb dezelfde discussie gehad, terwijl ik net 5 minuten eerder met mijn eigen biljet was langsgeweest. het geheugen van de mevrouw naast de mijnheer heeft me toen gered: ik mocht alsnog.

Rik Almekinders zei

Ik ben nogal vergeetachtig. Ik zeg altijd: ik ben na een jaar al vergeten wat ik altijd deed. Altijd.

Rik Almekinders zei

O, ik heb nauwelijks mijn best gedaan om de discussie te winnen, en verloor dus. Als de serieuze amateurmeneren zich tegen je keren, dan ben ik liever meteen weg.

Anoniem zei

Mijn man mag niet stemen. Lekker makkelijk. Maar voor mij was iemand die een volmacht voor iemand uit rotterdam had. En de amateurmeneer zei dat je alleen ene volamcht in dezelfde woonplaats mag afgeven. Ook onzin volgens mij.
Maar met amateurmeneer met tijdelijke absolute macht ishet slecht discusieren.

Meggie

Rik Almekinders zei

De amateurmeneer had gelijk, volgens de letter van de wet. Het is alleen een rare buitensluitende letter in de wet die zowel jouw man, de Rotterdammer, mijn vrouw, en bijna ook degene die Jelle een volmacht gegeven had niet toestond om te stemmen. Op een steekproef van drie personen vind ik bijna vijf ten onrechte verloren stemmen erg veel. De opkomst was dus helemaal niet zo laag.