dinsdag 23 juni 2009

appelcider (2)


Om de slakommen aan de poten van de draaistoel vast te maken (wat dan een windmolen wordt, hopen we), wil ik een houten plaat gebruiken die tussen de vijf poten van de stoel wordt vastgezet. Ongereguleerd liet zijn blik al over het assortiment broodplanken dwalen toen we in IKEA waren, maar ik ben minder puristisch en herinnerde me het spaanplaat dat ik kocht om het appelcidervat luchtdicht af te sluiten, afgelopen herfst.

De appelcider had na vier weken al geklaard moeten worden, maar nu de zomer is aangebroken en de beide appelbomen al zijn uitgebloeid staat de gegiste brij nog steeds ongeklaard onder de deksel. Er liggen allemaal kartonnen dozen op, omdat die platte plaat met het waterslot van pvc niet geschikt is om iets op te zetten, behalve dozen, die toch verder overal in de weg staan.

Gisteravond heb ik de doos geopend. Er kwam geen stoffige schimmelwolk uit en ook geen mansgrote made die mij onmiddellijk aanviel. Het was rustig en het rook naar zure alcohol. Nog steeds: een hele grote emmer met kots. Ouwe kots, inmiddels.
Het klaren, eerst met een vergiet en daarna met een koffiefilter, gaat minstens drie dagen kosten. Al die tijd kan ik het niet meer luchtdicht bewaren, waardoor nu de schimmels kunnen toeslaan en de alcohol verdampt. Maar goed, echt lusten doe ik dat toch niet: alcohol.

4 opmerkingen:

erik zei

Brandt wel lekker, alcohol! Het 'teilje' oude kots gaat toch gewoon het riool in of het land op, mag ik hopen? Jammer van die manshoge made...

Rik Almekinders zei

Zeker niet gaat mijn appelcider het riool in of het land op (dat is hier trouwens hetzelfde). Ik ga het klaren en daarna destilleren. Ik weet nog niet waar.
Mijn kostelijke appeloogst!

ongereguleerd zei

De generator is er! Ik heb een dynamo van een Suzuki Alto weten te regelen. loopt lekker licht.
Nu nog een accu!
Ik heb begrepen dat er verschillende soorten accu's zijn en dat een loodaccu het beste werkt voor windenergie, waarom dat is ben ik nog niet achter...

Rik Almekinders zei

Bingo!
Wat grappig, dat een accu kieskeurig is voor de oorsprong van de energie die in 'm gestoken wordt! Ik vind dat een charmant analoog trekje van elektriciteit.

In Hollands Diep las ik dat de zoon van Toni Morrison racisme zóóóó analoog vond. Toni Morrison vond dat erg verheugend.