donderdag 11 juni 2009

Baboesjka


Hoe meer mest er in de mobiele mestvergister kan, hoe meer methaan eruit kan, dat lijkt me logisch. Mijn ontwerp begint daarom met de buitenmaten van de grootste vrachtwagen. Naar binnen toe volgt er dubbelwandigheid (wegens de isolatie en de wandverwarming van het mengvat) en vervolgens een tweede mengvat, even dubbelwandig en geïsoleerd als het moedervat dat aan de vrachtwagen vastzit. Het binnenste vat kan uit het moedervat getild worden en op locatie naast de mobiele mestvergister geplaatst worden, zodat er nog meer volume is voor nog meer methaan.

Op een nummerplaat achter de voorruit van de chauffeur, waar ook de pluchen dobbelstenen hangen, staat de naam van de geliefde van het bedrijf: Baboesjka.

In het binnenste mengvat zitten de attributen die nodig zijn bij het vergisten: een vaatje met bacteriën, een ballon die het methaan opvangt, een compressor die het gas in flessen perst en de flessen die nadien gevuld worden meegenomen, bij wijze van betaling. Zwaar materieel, dat uiterst zorgvuldig van de tefal-laag van het mengvat getild moet worden. De chauffeur mag zijn rug niet breken, dus dat gaat hydraulisch. Als het aan mij ligt kan die hefarm ook met hoge snelheid mixen: want hoe egaler de mestbrij, hoe talrijker de gasflessen.

4 opmerkingen:

erik zei

Leuke naam, en ik kan me al bijna iets voorstellen bij hoe het eruit gaat zien. Eh, niet meteen gaan schetsen hoor!

Ik merk wel dat ik ondanks alle blogs nog niet helder heb wat er nu precies (stapsgewijs) gebeurt op het erf. Zoiets?
- jouw wagen komt aan,
- poep erin,
- opwarmen,
- Francios erbij
- methaangas eruit en opgeslagen,
- poep er weer eruit
- naar de volgende boerderij

Rik Almekinders zei

Dat is het, hoor.

erik zei

Maar na hoeveel tijd is de poep dat uitgegist? En valt er daarna niets meer mee te doen? En waarom niet gewoon een vast gistplek op de boerderij?

Rik Almekinders zei

Thermofiel is de mest na maximaal 2 dagen uitgegist; maar het kan ook sneller. Mesofiel duurt het 21 dagen. De installatie is nogal kostbaar (zeg: één miljoen euro), en het hangt nogal van de subsidie af of je het ooit terugverdient.
Met de digestaat kun je het land bemesten; digestaat is beter voor het land dan verse met. Er zijn geloof ik nog wel wettelijke bezwaren tegen bemesting met digestaat, maar daar weet ik het fijne nog niet van.
Een mobiele installatie kan naar behoefte worden ingezet, door heel Europa. Volgens mij kunnen boeren op dit moment - met de huidige melkprijs - niet makkelijk investeringen doen, zeker niet omdat het altijd onzeker is wat er met de subsidies op groene stroom gebeurt.