dinsdag 18 mei 2010

trots


Italië was ons vakantieland vorige week, en daar regende het de hele tijd recordbrekend. Door de kleine raampjes van ons vakantiechalet kon ik de hoge bergen, de spectaculaire luchten en het meer zien, dat steeds van kleur veranderde. Er was niets interessants dat mijn aandacht kon afleiden van mijn gezinsleden. En ik geloof dat het daarom begonnen is, op vakantie.

Overigens begrijp ik toch niet precies waarom de vakantie dan helemaal in Italië heeft plaatsgevonden. Het autorijden heen en terug kostte minstens 180 liter Euro 95, bijvoorbeeld. Na de euforische cultuurshock van de eerste dag vind ik Italië verder niet bijzonder mooi.

Het naarste van op vakantie in het buitenland zijn vind ik het om een auto met een Nederlands nummerbord te zien. Als ik een auto met een Nederlands nummerbord zie, dan voel ik wat schaamte is. Ik schaam mij vreselijk, voor Nederlanders in het buitenland. Die schaamte is een algemene Nederlandse elite-ziekte, ik weet dat vrij zeker. Als wij van die schaamte genezen, dan is het milieudelict dat buitenlandse vakantie heet ook niet meer nodig.

Geen opmerkingen: