dinsdag 4 mei 2010

Vlaanderen

Soms ben ik me bewust van de dagelijkse eenzaamheid die ik verkozen heb door dit weblog. Om dit te doen, doe wat ik de hele dag al deed: mij afzonderen van mijn gezin. Toch zou ik de dagelijkse afzondering niet volgehouden hebben als ik de korte artikeltjes gewoon in een schriftje geschreven had. Het bloggen werkt voor mij alleen omdat ik lezers vermoed (en reacties krijg! Hoera!)

Soms zoek ik hier gezelschap. Bijvoorbeeld of er nog andere mensen met regelmaat weblogs bijhouden over energie. Ik vind die weblogs wel, maar die zijn bijna allemaal Vlaams. Vlaams? Sjonge, wat heb ik weinig verstand van Vlaanderen! Is het de superioriteit van de Vlamingen dat zij wel enthousiast nadenken over milieutechniek en wij blijkbaar niet? Of is het misschien uitzonderlijk dat de Nederlanders op dit gebied zo stil zijn?

Want Nederland schijnt nogal achter te lopen, vergeleken met andere landen en hun klimaatvriendelijke energiedoelstellingen. En Nederland ken ik wel, dus ik vind dat ik dit achterlopen moet kunnen verklaren. Vooruit, laat ik eens een poging doen: ik denk dat het met ons onverwerkte slavenverleden te maken heeft. Iets in de Nederlandse cultuur heeft het mogelijk gemaakt om grootschalige - en niet eens erg lucratieve - slavenhandel te verenigen met streng-christelijke naastenliefde. En slavenhandel ook weer een vorm van georganiseerde planeetmishandeling.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lezers heb je zeker. Ik ben regelmatig teleurgesteld als ik even mijn gedachten wil laten afdwalen van het werk en er staat nog geen nieuwe blog! Groetjes Meggie

Rik Almekinders zei

Aha, er zijn dus ook vrouwen die hun gedachten willen laten afdwalen van het werk en die er dan voor kiezen om hun ontspanning op het internet te zoeken. Dutch Comfort heeft alle elementen van een verslaving, pas maar op!

Het is hier in de regio noord mei-vakantie: ik probeer me vrij te voelen van mijn werk. Volgende week ga ik met mijn gezin naar Italië; ik overweeg om het weblog dan een week stil te houden. Een aan bloggen verslaafde man combineert niet precies met het ideaalbeeld van een vakantievierend gezin. Mar ik heb daar nog geen definitief besluit over genomen, want Italië is natuurlijk wel een interessant land voor warme werktuigbouw-liefhebbers.