vrijdag 1 april 2011

het raam


Jelle blogde over het nieuwe hotelraam van Philips, namelijk dat acteurs zo uitstekend kunnen uitbeelden dat ze blij zijn met deze uitvinding. Ik vroeg me af of ik blij was met het nieuwe hotelraam. Ik vind eerlijk gezegd weinig mis met de bestaande hotelramen; ik probeer hotels sowieso te mijden, maar dat is niet vanwege de ramen.

Het nieuwe Philips-raam kan verduisterd worden met een royaal armgebaar; alsof je de gordijnen dicht doet, zonder gordijnen vast te pakken. Die verduistering ziet eruit als een fractal van onkruid dat over het glas woekert. Als je nog meer virtuele gordijnen sluit, met armgezwaai, kun je kiezen uit verschillende motieven, want inderdaad, die agressieve plantengroei ziet er wel een beetje eng uit. Als ik uitgespeeld ben, kan ik dan met één armbeweging de gordijnen weer openen, of moet ik dan alle motieven eerst laten langkomen?

Het hotelraam is bovendien een wake-up light. Ik heb een wake-up light van Philips thuis: een lamp die langzaam aangaat en vogelgeluiden maakt ('net echt'). Die wake-up vogels van Philips gaan behoorlijk vervelen, na enkele maanden al. In het hotel van Philips - bij wijze van wake-up light gaat achter het raam de buitenwereld aan, op elk gewenst moment. Zou mijn bioritme niet enorm duizelig worden als het Philips-raam midden in de nacht met beeld en geluid ochtendgloren suggereert, die er helemaal niet is? Is er eigenlijk wel een raam, met dat ding van Philips?

4 opmerkingen:

jelle zei

Let wel, ik heb niets gezegd over de kwaliteit of zinvolheid van het raam, alleen dat het uitbeelden van een concept acteervaardigheden vergt!

(Ik vind het eerlijk gezegd een volkomen onzinnig concept..)

Rik Almekinders zei

Nee, jij niet. Maar ik wel.
Wat zou jij Philips aanraden om r&d-energie in te steken?

jelle zei

Hee, dat is een goede vraag waar ik eigenlijk nog nooit goed over nagedacht heb. Mijn eerste gedachte is dat er TEVEEL ontworpen wordt, uberhaubt. Al die maakbaarheid almaar. Al dat bedenken, bepalen, structureren reguleren beslissen verzinnen. John Lennon zei toch: Life is what happens to you while you are busy making other plans? Ik zie ontwerpen ook als een soort plannen maken. Een nieuw soort koffiezetapparaat zegt tegen mij: kijk, zo gaan we koffie zetten in de toekomst. Maar ik vind het soort van dingen dat je overkomt, die gebeuren (terwijl je een koffiezetapparaat van de toekomst zat te verzinnen) veel leuker.

Bijv hier op deze site allemaal manieren waarop mensen producten voor iets *anders* gebruiken dan waar het voor bedoeld was:

http://www.flickr.com/groups/thoughtlessacts/

Rik Almekinders zei

Ja, grappig.
Ik snap ze niet allemaal, though.
Over leven gesproken: hoe is het met je zonen?