vrijdag 2 april 2010

meterkast


De Wattcher is een witplastic rogge-ei dat in het stopcontact bungelt en laat zien of je actuele energiegebruik hoog of laag is. 'Wattcher' is een woordspeling. De Wattcher is ongeveer zo groot als een stopcontact en wordt je gratis toegestuurd, tenminste, als je 'm bestelt voor 129 euro. Mijn oproep van 4 januari leverde het verzoek op van een aantal mensen om een goedkopere Wattcher.

De Wattcher kan, als je zin hebt om op de Wattcher te kijken, laten zien hoe de apparaten in je huis sluimerend energie verbruiken. Overigens kun je dat ook aan de apparaten zelf zien: aan de rode stand-by lampjes. Of je kunt het voelen, aan de broeiende adapters. Misschien is de goedkope variant van de Wattcher een tegeltje aan de muur van elke kamer, met een spreuk die je aan sluimerend energie-gebruik herinnert. Ik ben te moe om daarvoor nu een adequate spreuk te verzinnen.

Wat ook handig is (dit was ook ongeveer het prijswinnende idee van de jeugd-energieprijs), is om de elektriciteit als geheel uit te zetten, op een zeker moment. Een zeker moment dat ik graag zou kiezen is, als ik ga slapen. Als ik slaap, heb ik - geloof ik - geen elektriciteit nodig. Ik zou de aardlekschakelaar dus liever niet in de meterkast, maar op mijn nachtkastje willen hebben. Alleen: mag de elektriciteit echt uit, als ik slaap? Zouden de brandmelders niet aan moeten blijven? En de deurbel, en de ijskast? Dit zou mijn keuze zijn, en iedereen is daar natuurlijk vrij in. Voor de aardlekschakelaar op het nachtkastje zou ik dus mijn groepenkast opnieuw moeten indelen, in de nachtgroep en de iets minder belangrijke overdaggroepen. Gedsiederrie, dan moet ik elektrische leidingen opnieuw ordenen! Deze tegenslag komt net nu ik me een beetje met elektriciteit verzoend had.

Geen opmerkingen: