woensdag 21 april 2010

zon en wind


Woonhuis 2.0 van Pieter Weijnen steekt boven alle huizen van het eiland uit, en dat komt doordat hij een donQi-windmolen op zijn dak heeft. Ik vind de donQi echt een leuk ding. De derdejaars studenten van mijn opleiding hebben met een donQi een auto gebouwd die prijswinnend tegen de wind in kan rijden. Die auto staat nu stil in de Hogeschool, waar het nauwelijks waait, maar ik weet van de andere donQi hier op het eiland dat donQi's inderdaad stil en snel draaien en makkelijk als een vlag met de wind meedraaien. En dat allemaal vergunningvrij voor 6000 euro.

Maar Pieter wil twee donQi's op zijn dak, omdat hij energieneutraal wil zijn. Ik wil toch natuurlijk eigenlijk ook wel een donQi. En als ik zoiets wil dan dan weet ik zeker dat half Steigereiland een donQi wil, want ik mag wel stoere praatjes hebben, een early adopter ben ik nog nooit geweest. Maar als elk huis van het eiland twee donQi's heeft, dan heeft de wind volgens mij geen zin meer om over Steigereiland te waaien. De wind kijkt wel beter uit. Die gaat dan gewoon honderd meter hoger waaien. De wind is wel goed, maar niet gek.

Energieneutraal betekent dat alleen de zon en de wind de energierekening voor hun rekening nemen. De zon doet de kachel en het badwater, de wind zorgt voor elektriciteit. Onvermijdelijk wordt er in woonhuis 2.0 elektrisch gekookt, want op warm water kun je - volgens mij - niet koken. Bah! Wat mij betreft wordt in woonhuis 3.0 gekookt op het gas. Gas dus, dat ontstaat na vergisting van alles wat de bewoners bij elkaar poepen.

Geen opmerkingen: