vrijdag 16 april 2010

unit


Hier is een lijst van gemeenten die stadsverwarming georganiseerd hebben. En misschien is de lijst niet compleet, want dit is alleen maar een lijst van burgerinitiatieven tegen de uitbuiting van de stadsverwarming door de energiemaatschappijen. Want het gevoel dat ik met die stadswarmte die door mijn vloeren loopt genaaid ben, bekruipt mij steeds vaker.

Eerst was er de investering van 4700 euro voor de elektronische warmtewisselaar in mijn meterkast, die, lijkt het, eigendom van Noun blijft. Op basis van mijn gezinssamenstelling betaal ik 166 euro per maand alleen voor warmte (vloeren en warm water). Een collega-stadsverwarmer uit Den Haag vertelde dat zij vorig jaar bij normaal gebruik niettemin nog 2300 euro had moeten bijbetalen. Intussen hoor ik de pompen op elke verdieping ruisen, en vermoed ik dat Nuon niet de afgenomen warmte meet, maar de hoeveelheid warm water die rondgepompt wordt; of ik er nou warmte van afneem of niet. Mijn collega P, die regeltechniek doceert, kon zich - net als ik - niet voorstellen hoe je nauwkeurig de afgenomen warmte kunt meten. Ik vermoed dat - als ze het al meten - Nuon de foutmarge volledig door mij laat betalen.

Allemaal vermoedens, en ik heb niet de karakterstructuur om uit te zoeken hoe het precies zit. Ik heb wel de karakterstruktuur om te besluiten dat het Warenhuis van de Troost een unit wil aanbieden, waarmee een particulier zich eenvoudig weer kan loskoppelen van de stadswarmte: zelf in de tuin een aquifer graven, van de gevel op het zuiden een zonnecollector maken en bijstoken met flessengas.

3 opmerkingen:

jelle zei

en vroeg naar bed (ipv om 1:14 zitten bloggen, met de verwarming aan, naar ik aanneem) :-)

Anoniem zei

En kan er dan in het warenhuis van de troost niet gewoon een eenvoudige en goedkope BTU-meter (de BTU is een veel leukere eenheid dan de joule, net zoals de psi veel leuker is dan de Pascal). Zodat je wel weet hoeveel energie je gebruikt en je een redelijke rekening kan afdwingen?
Voor de mensen zonder tuin of die een hekel hebben aan graven. Qua eindgebruikersvriendelijkheid dan.
:-) Meggie

Rik Almekinders zei

Jelle: vloerverwarming gaat nooit uit. Dat schijnt 'minder energie te kosten'(snap jij het?).
Mijn blog staat ingesteld op een tijdszone die niet de mijne is. Op mijn blog wordt het pas om 9 uur 's morgens de volgende dag. Kun je vast veranderen, maar ik ben bang dat ik dan niet meer kan volhouden dat ik dagelijks gepost heb hier.

Meggie: ik ken de BTU helemaal niet, hoe leuk hij ook klinkt.
Ten eerste vraag ik me af of ik die BTU's zelf wel kan meten, uit het energieverschil van stromend lauw water.
Ten tweede ben ik niet zo van het onderzoeken en ook niet zo van het claimen en van het afdwingen. Als het niet goed voelt, dan moet het gewoon weg, dat is mijn devies.

(Ik en velen met mij)