maandag 3 mei 2010

boordcomputer


Mevrouw Dutch Comfort heeft de onderhandelingen over de nieuwe Škoda gedaan. Zij was tijdens het rijden de stuurstengels aan het bewegen; zo stelde ze de boordcomputer in, mompelde ze. 'Boordcomputer?' vroeg ik. 'Ja, we hebben een boordcomputer', zei ze, met tegenzin, omdat ze weet dat zo'n ding mijn rijgedrag wel eens ingrijpend zou kunnen beïnvloeden. Het is niet meer dan vier digitale cijfers op het dashboard, maar haar angst is gerechtvaardigd. Ze slokken me al dagen helemaal op.

Tijdens mijn eerste ritje vertelde de boordcomputer me dat mijn actieradius 580 km zou zijn. Maar even later, op de snelweg, terwijl ik gezapig op de rechterbaan sjokte, kwam de actieradius boven de 600. Op de terugweg, 45 km verder, haalde ik zelfs de 635! Ik was erg trots op mijn rijstijl; het voelde alsof ik 80 km had gewonnen! En ik wist ook hoe ik het gedaan had: nooit meer dan 2200 toeren per minuut doen (de Škoda heeft ook een toerenteller) en verder de snelheid zoveel mogelijk constant houden, liefst ongeveer 80 km/h.

Enkele dagen later bracht ik - hetzelfde tochtje - mijn twee kinderen (samen ongeveer 50 kg) weg, maar kreeg ik de actieradius op de heenweg niet boven de 530 km. Dat doet die 50 kg extra dus, dacht ik ernstig. Maar op de terugweg, mijn blik onafgebroken op de boordcomputer gericht en terwijl ik mijn rijstijl nog verder perfectioneerde, zakte mijn actieradius tot onder de 495. Ik en onze nieuwe Škoda, we moeten nog aan elkaar wennen. Hoewel het een soort geruststelling was om te horen dat de vier digitale cijfers op het dashboard de resterende actieradius weergeven (volgens mevrouw Dutch Comfort).

2 opmerkingen:

jelle zei

hey rik, succes met je nieuwe skoda! (wat mooi en netjes dat je die speciale S hebt weten in te voegen)

ik weet niet precies wat actieradius is, maar ik lees het als het aantal km dat je nog kunt rijden met de benzine die je in de tank hebt zitten? dan lijkt me de conclusie van mevrouw DC volledig gerechtvaardigd? (wat zou het anders moeten zijn?)

Je zoekt misschien een genormaliseerde maat: een getal dat je constant wilt houden, en dan liefst zo hoog mogelijk? Dan zou je de Act.Rad. dus door de hoeveelheid liters in de tank moeten delen (shift T en dan het linkerhandeltje ingedrukt houden op je boordcomputer, schat ik)

Er zit vast ook een rekenmachine op?

Maar goed: je *weet* toch dat je zuinig rijdt? daar heb jij als warme-WTB-er toch geen BC voor nodig? Dat is gewoon *skill*, toch?

Rik Almekinders zei

De actieradius is de hoeveelheid kilometers die je op één tank kunt rijden. Ik denk dat het algoritme om op basis van iemands huidige rijgedrag te berekenen wat de actieradius zou zijn gemakkelijker is dan het algoritme dat naast rijgedrag, ook nog rekening moet houden met de hoeveelheid brandstof in de tank. Bovendien was mijn eerste ervaring met de boordcomputer (40 km afleggen en de actieradius zien stijgen met 50 km) nogal in strijd met het idee dat alleen de resterende kilometers getoond werden. Ik verwachtte dus de genormaliseerde maat, inderdaad.

Die boordcomputer is dus behoorlijk onbetrouwbaar. Bij stevig optrekken werd de actieradius soms groter, en ook op stilstaan bij het stoplicht reageert hij meestal erg positief. IK weet niet of ik hieruit conclusies moet trekken voor mijn zuinige-stijl-*skill*

Er zit geen rekenmachine op. Wel de buitentemperatuur.