woensdag 3 december 2008

from product design daily (1)


Onderstaande tekst schreef ik voor from product design daily, de weblog van de opleiding Product Design. Het is mijn eerste tekst voor dat weblog waarin ik mij niet 'verschuil achter het masker van de humor', zoals de hoofdredacteur van de daily dat noemt.

"Op de website van Product Design, bij het kopje evenementen kun je deze tekst lezen: ‘Tijdens het seminar Brand a Branche gaan we onderzoeken hoe we de energiebranche zo aantrekkelijk kunnen maken, dat jong creatief talent comfort net zo spannend gaat vinden als design.’

Ik heb dit seminar bedacht, en deze webtekst is ook (ongeveer) van mijn hand. Het was de bedoeling dat de studievereniging Serail dat seminar zou organiseren in de winter, dus ongeveer nu. Geen idee of de studievereniging Serail nog bestaat en evenmin of het seminar gaat plaatsvinden. Koud is het alleen wel in Nederland, dat is zeker.

Misschien heeft het met mijn leeftijd te maken, maar ik ben klaar met design. Al die spulletjes! Als je verhuist moet je ze allemaal in een doos stoppen en voor je het weet laat je ze er vier jaar in zitten zonder het te missen.

En ik vind het echt jammer dat zoveel enthousiast creatief talent – vaak opvallend leuke mensen, die voor een productontwerpstudie kiezen – zo achteloos in een verhuisdoos wordt gestopt. En dat, terwijl er voor het energievraagstuk (de olie de opraakt, het tropische regenwoud, de broeikasmythe) enthousiast creatief talent nodig is.

De energietechniek is mij gaan interesseren toen ik als werktuigbouwkundedocent een affakkelinstallatie moest beoordelen die snel, meer, meest olie kon verbranden, bij de hoogste windsnelheden, alleen om te zorgen dat er wat sneller gepompt kon worden. Tien procent van de olievoorraad gaat zo in rook op."

Geen opmerkingen: