donderdag 11 december 2008

vermogen


Hoe meer vermogen je cv-ketel heeft, hoe sneller je huis opwarmt. Op een auto met veel vermogen (de Lamborghini Murciélago LP640, met 640 pk, bijvoorbeeld) wordt veel milieubelasting geheven, maar cv-ketels mogen zo groot zijn als je wilt. En terecht, want een snelle cv-ketel hoef je niet steeds maar over de snelweg te vervoeren, en de motor van de Lamborghini wel. Toch zijn de meeste ketels maar heel bescheiden: een cv-ketel met 43 pk heet al een grote ketel.

Ik vind het fijn als het huis snel warm is; doe mij maar de motor van de Lamborghini Murciélago in de kelder, en bij de thermostaat een gaspedaal. En dan méér, grotere radiatoren, ... binnen enkele seconden moet je het in de winter toch behaaglijk kunnen krijgen, lijkt me.

Wat moet er nou helemaal verwarmd worden? De lucht, zeggen ze. Maar ook: de meubels, en de muren. Welnu, dat laatste bestrijd ik. De meubels en de muren hoeven niet verwarmd te worden; de muren en de meubels zijn levenloze voorwerpen, die zonder eigen warmte ook prima functioneren. Alleen willen mensen geen koude muren en meubels voelen. Het is comfortabel als de koude dingen warm aanvoelen. Het scheelt een hoop warmte als de levenloze voorwerpen koud kunnen blijven bij gelijkblijvend comfort. Dingen in huis zouden van isolerend materiaal (hout, kunststof, aardewerk) gemaakt moeten zijn, zodat ze niet opwarmen. En ze moeten voorzien zijn van een spiegelend oppervlak, zodat ze de warmte weerkaatsen. Dan hoeft de reuzenmotor in de kelder echt per dag maar 3,2 seconden aan. Want dan zit de Lamborghini al op 100 km/u. Dan is het toch warm zat, lijkt me.

Geen opmerkingen: