dinsdag 2 december 2008

Stirlingmotor

Eerder schreef ik hier met het verbijsterde enthousiasme van een amateur over de warmtepomp, vandaag wilde ik hier de Stirlingmotor in het zonnetje zetten. En het grappige is: als je een Stirlingmotor in het zonnetje zet, dan gaat hij draaien.

Hoe de Stirlingmotor precies werkt, dat heb ik nu even niet paraat, maar ik heb tenminste onthouden dat het de rendabelste heetgasmotor is die er bestaat, en wat ook zo fijn is: je hoeft er alleen maar warmte in te stoppen, dus niet diesel of kerosine of waterstof; alleen warmte, dat is genoeg.

Iemand vertelde me dat toen de koetsen werden gemotoriseerd, begin twintigste eeuw, er verschillende heetgasmotoren beschikbaar waren, maar ook de elektromotor. De technische kwaliteiten ontliepen elkaar nauwelijks, hoewel de elektromotor iets betrouwbaarder was. Daar stond tegenover dat de heetgasmotoren verreweg het lekkerste geluid maakten, de Ottomotor voorop (een Ottomotor drinkt benzine en braakt grote rookwolken uit). En dat dat de enige reden is waarom alle auto's honderd jaar lang Ottomotoren hebben gehad.

Ik lees graag het weekblad Autoweek. En de menselijke walging die er honderd jaar geleden was van het geluid van een elektromotor is er nog niet uitgeëvolueerd. Ik weet dat technici volstrekt ongevoelig zijn voor zulke argumenten, maar luister eens naar een Stirlingmotor! Bijvoorbeeld op youtube: 'stirlingmotor Hub: 16mm'.

Geen opmerkingen: