donderdag 22 januari 2009

Enexis


Weer een reden waarom wij ons moeten verenigen om de elektriciteit Europa uit moeten jagen. Wij, de warme mensen, moeten ons bevrijden van het juk van het netwerk.

Vorige week belde ik Enexis. Enexis is het zusje van Liander. Dat zijn mooie namen: Liander en Enexis. Zijn ze concurrenten? Volgens mij niet. Ik kan hier in Groningen mijn energie niet door een slangetje van Liander krijgen, al zou ik dat graag willen. Ik vind de naam Liander net ietsje mooier dan Enexis.

Ik belde Enexis om een informatie. Ik wilde graag weten wat een meterkast kost met terugleveroptie. Als ik besluit om een windmolen op mijn dak te zetten, of zonnecellen, of als ik een warmtekrachtkoppeling neem, dan ga ik electriciteit produceren, die ik niet per se nodig heb. Bij Enexis is dat als volgt geregeld: als ik een grootverbuiker ben kost die meterkast 2200 euro; als ik een kleinverbruiker ben 800. Hoeveel stroom ik daadwerkelijk afneem, dat doet er niet toe. Als grootverbruiker kan ik wel méér afnemen, dat meende ik ook al op te maken uit het woord grootverbruiker. Ik hoorde dit allemaal van de helpdesk voor de grootverbruikers, omdat ik, door een zware stem te gebruiken, blufte dat ik een grootverbruiker was. Eerst had ik een week lang geprobeerd om de helpdesk van de kleinverbruikers te bereiken, maar daar wordt nooit opgenomen.

Geen opmerkingen: