vrijdag 16 januari 2009

Zorr


Speciaal voor dit stukje gekocht: deze aansteker van Zorr. En ik zal 'm heus wel gebruiken, uiteindelijk, want het is dus een aansteker, maar het is ook een zaklamp. Voor de aansteker hebben we hier een gasfornuis en omdat het hier 's nachts echt aardedonker is rondom het huis, komt die zaklantaarn ook van pas. Ik geef hem drie dagen en dan zijn we 'm kwijt, zo praktisch is hij.

Ik heb al verschillende keren bij de kassa ermee in mijn handen gestaan, met deze Zorr. Want het is echt een aansteker van het goedkoopste (en fijnste) type; het is er zoëentje waar een vlammetje uitkomt. Het is een gasgevulde aansteker, terwijl de vorm van de aansteker doet vermoeden dat er een AA-batterij in kan. Ik stond hem bij de kassa al uit elkaar te halen, omdat ik nieuwsgierig was hoe ze met een AA-batterij een echte vlam konden maken. (Mijn supermarkt is één van de drie beste Coöps van Nederland; de klandizie mag zich daar in de rij voor de kassa amuseren met het uit elkaar halen van aanstekers.)

Maar het licht van deze Zorr komt gewoon uit een knoopbatterijtje. Wat een gemiste kans! Want ze bestaan heus wel, gaslampen. Ze suizen zo gezellig, net alsof je op de camping zit. En terwijl ik met de nieuwe Zorr in de nacht schijn, vraag ik me af: heeft iemand de Goudse stearine-kaars ooit doorontwikkeld tot een krachtige breedstraler?

Geen opmerkingen: