maandag 12 januari 2009

retro comfort


Er is vast een spreekwoord over, over hoe vuur de lucht zuivert. Niet zoals wierook, dat gewoon een doordringend luchtje over de vieze luchtjes heen zet en ook niet helemaal als de lucifer die je afstrijkt op de wc als je ontlast hebt. 'Het stinkt hier naar vuurwerk', zei een opmerkzaam vriendinnetje van mijn dochter, toen ik haar naar de wc begeleidde. Nee, vuur zuivert, doordat het de viezigheid gewoon verbrandt.

Vuur in huis halen, dat is goed. Of pure waterstof ook brandt, dat weet ik niet, maar methaan, ethaan en al die andere -anen (gas, dus) geven leuke blauwe vlammen. Volgens mij: hoe meer koolstof erin zit, hoe geler en mooier de vlammen. Ik heb wel eens begrepen dat uit verse biomassa (hout, bijvoorbeeld) de meeste kooldioxide vrijkomt. Fossiel hout (steenkool, of bruinkool, of turf) is al net een fractie vriendelijker voor het klimaat.

Het lijkt me dolgezellig om een kolenkacheltje te kunnen bijplaatsen, bijvoorbeeld als het Sinterklaas is. Het kleine bolle kolenkacheltje dat ik voor me zie kun je ophangen aan een haak in het plafond. Bovenop zit het roetfilter, en daar aan vast komt een pijp met één haakse hoek, die uitkomt bij het raam. Ja, na aankoop van mijn kolenkachel moet je ook met een glassnijder een rond gat maken in het dubbele glas, want daar komt het schoorsteentje.

Geen opmerkingen: