dinsdag 6 januari 2009

Jannus


Het dorp waar ik geboren ben had ook een markante dakloze. Het verhaal ging dat hij eigenlijk een dokter was, maar dat hij bij een tragische brand zijn gezin verloren had. Deze dakloze werd - geloof ik - door iedereen Jannus genoemd. Jannus leek mij op geen enkele wijze getraumatiseerd maar eerder een stoïcijnse non-conformist. Jannus woonde in en om het postkantoor en hij verleende hulp aan inparkerende klanten. 'Toe maar, achteruit maar!' riep hij. In het zeldzame geval dat iemand door - of ondanks - zijn instructies tegen een paaltje of een geparkeerde auto botste, riep hij: 'Let niet op mij!'

Dutchcomfort.nl gaat ergens deze week de lucht in. En Dutch Comfort doet inmiddels ook kleine opdrachtjes, een beetje zoals Jannus: Dutch Comfort denkt mee. En, net als Jannus, hoeft Dutch Comfort daar niks voor te hebben. Dutch Comfort is niet alleen voor een Europa zonder elektriciteit, maar ook voor een Europa zonder geld. En als het mis gaat, dan heeft Dutch Comfort zijn eigen variant op Let niet op mij, namelijk: 'Misschien moet je een installateur bellen.'

Mijn nieuwste klant is de buurman, een veehouderij met 300 runderen (jong en oud). Een enorme lap grond op een winderige en zonnige plek. En al die zoogdieren, die vreten en schijten en ademen en hun lijf op 37 graden houden. Een boerderij is één groot warm lichaam. Mijn opdracht is om dat lichaam energie-neutraal te krijgen.

Geen opmerkingen: