dinsdag 13 oktober 2009

arme mensen


Ik ga het boek Toegepaste Energietechniek deel 2 van kaft tot kaft lezen. Dat doe ik normaliter niet, zeker niet met een leerboek. Zo'n boek sla ik open waar de formules en de roze blokken staan, omdat ik weet dat mijn studenten dat ook zo doen en omdat ze daar gelijk in hebben: in de roze blokken staat wat belangrijk is en waarover de tentamenvragen gaan.

In de inleiding van Toegepaste Energieleer deel 2 zijn geen roze blokken. Trouwens, energieleer is een mannenvak, dus in dit boek zijn de blokken blauw en niet roze. Ik heb de inleiding toch gelezen! De inleiding gaat over duurzaamheid. Duurzame dingen worden gedefinieerd als dingen die goed zijn goed voor het geld, voor het milieu en voor de mensen. Tegelijkertijd! Het is, zo staat in de inleiding, de bedoeling dat de duurzame dingen, en dus ook de duurzame energie, ertoe bijdragen dat armoede, honger en achterstanden in opleidingsniveau worden weggewerkt.

Maar dat is blijkbaar geen ingenieurswerk, want in de hoofdstukken die volgen wordt alleen nog over geld en milieu gepraat. Ja, en over techniek natuurlijk.

Geen opmerkingen: