donderdag 1 oktober 2009

zachte ogen


Ik heb de indruk dat retro-designers gaan retro-designen om troost te bieden aan iedereen die denkt dat het vroeger beter was dan nu. En beter is nog niet specifiek genoeg; het beter dat - volgens mij - nu voor beter doorgaat is warm-beter, gezellig-beter, respectvol-beter. Beter dan nu de mensen elkaar niet meer kennen, beter dan nu iedereen een nummer heeft (of is?) en beter dan nu de politie niet meer verplicht een snor heeft. Beter is vooral dorpser. Vandaar die dorpse Mini en die dorpse Mercedes SLS AMG.

Ik associeer vroeger met zachtheid. Volgens mij waren vroeger de geluiden minder hard, de geuren minder kunstmatig en de lichten minder schel. Volgens mij waren de sensorische contrasten minder groot. (Eén keer een romantische gaslantaarn gezien en zo'n conclusie is geboren.)

Ik vind het erg onprettig dat moderne auto's die zijn ontworpen met betekenisvolle koplampen (boos, of juist argeloos kijkend) uitgevoerd worden met dat borende xenon-licht, of die nare led-lampjes. Dat koplampen op ogen moeten lijken, daar komen we nooit meer vanaf, maar laat dat licht dan een beetje zacht zijn en niet zo snijdend als nu, alstublieft.

Geen opmerkingen: