vrijdag 9 oktober 2009

stortbak


Ik houd erg van gietijzeren stortbakken. Dat blijft zo, ook als ik gehoord heb dat er iemand overleden is nadat de ophangbeugels van de muur zijn afgebroken en de dertig kg gietijzer, de twintig liter spoelwater en de waterbesparende baksteen op het hoofd van de geduldige zittende ontlaster zijn gestort.

Ik houd er ook van dat ze zo hoog hangen, die ouwe stortbakken. Het voordeel is dat er meer ruimte op de vloer van de wc-ruimte overblijft en dat de spoelkracht van het water groter is. In een honderd jaar oud huis trok ik per ongeluk de wc eens door, net nadat ik de pot had weggehaald, en door de kracht van de waterstraal werd ik de wc-deur uitgespoten.

In mijn nieuwe huis wilde ik de gloednieuwe kunststoffen stortbakken graag hoog hebben hangen, om de redenen die hierboven staan. Dit is door de installateur niet begrepen, wellicht omdat het hoog ophangen van een stortbak in strijd is met de arbo-regels van de bouwvakker. Een installateur beweerde dat de hoogte van de spoelbak niet uitmaakt voor de spoelkracht, maar dat geloof ik echt niet. In mijn volgende huis komen alle spoelbakken op het dak.

2 opmerkingen:

erik zei

Logische plek als je met regenwater spoelt.
Een mooie stortbak kun je NU ophalen als je langs Delft komt. Mijn oude huis aan de Leeuwenhoeksingel staat op het punt gesloopt te worden en de stortbak zit er vast nog in. Voordeur, ornamenten en marmer zijn wel gered door mijn ex-communegenoten.

En je overdrijft wel een druppel met dat moordend valgeweld: door die baksteen zat er geen 20 liter water in :)

Rik Almekinders zei

Ik vind het wrang dat ze de enige mooie straat van Delft slopen. Maar het lijk leeft voort in andere huizen, dankzij jouw ex-communegenoten.