maandag 5 april 2010

Hundertwasser

Greenwheels is goed bedacht, maar voor mijn gezin toch niet comfortabel genoeg. 1,6 kilometer is te ver fietsen voor de dichtstbijzijnde auto, zeker omdat het gebruik ervan duurder uitpakt dan de afschrijving, de verzekering, de brandstof, de parkeervergunning, de reparaties, de snelheidsovertredingen, het parkeergeld en de wegenbelasting van een kleine middenklasser bij elkaar. En het helpt ook dat mijn schoonvader wil meebetalen aan die kleine middenklasser.

Dat meebetalen heeft overigens wel de keuzevrijheid beperkt. Vanaf ongeveer volgende week zullen wij beginnen rond te rijden in een metallic-grijze Škoda Fabia, die betrokken is bij een naburig familiebedrijf. Familiebedrijf in de in de zin dat de eigenaar van het bedrijf familie is van mijn schoonvader. Škoda betekent 'schade' in het Tsjechisch. Het is een keurige auto. Hij is zwaarder dan een Ford Ka. Erg flamboyant is hij niet.

De wereldburger-kunstenaar Friedensreich Hundertwasser vond zijn Citroën DS 21 niet flamboyant genoeg. Hij heeft hem beschilderd. Ik zou met een DS op zichzelf al heel tevreden zijn, maar ik heb ook nog wat werk te doen, voordat ik ongeremd excentriek kan zijn. Hundertwasser werkte vaak met gevonden verf, of anders verf die hij zelf gemaakt had. Ik wil mijn Škoda ook graag opschilderen, maar wel met verf die Cradle to Cradle is. Er schijnt composteerbare verf te bestaan. Zou dat kunnen? Is dat niet net zoiets als een overdekt vliegveld of een klimaatneutrale auto?

2 opmerkingen:

jelle zei

wij hadden begin jaren 90 een 10+ jaar oude SKODA. daarvoor hadden we een LADA. mijn ouders hadden de buren wijsgemaakt dat die gefinancierd was door Rusland, omdat ze lid waren van de CPN.

De SKODA had, volgens mijn moeder, een huid van 7mm dik plaatstaal. Daar zou je dan rustig 3 mm diep mooie bloemen in kunnen graferen, in plaats van hem over te schilderen. De krullen zou je dan met biologische lijm op de motorkap kunnen plakken.

Hundertwasser zou er zijn vingers bij aflikken, vermoed ik.

Rik Almekinders zei

Dat een auto al gelakt is, daar kan ik weinig aan doen, maar okee is dat natuurlijk niet, tenminste vanuit een C2C-standpunt. Maar nieuwe lak daarop aanbrengen, en een half-gebruikte verfpot meerdere verhuizingen achter me aan blijven slepen (mijn gezin verhuist ongeveer jaarlijks), dus jouw voorstel is super. Ik heb ook al gedacht aan patineren: het rauwe staal bewerken met zuur, zodat er allerlei kleuren ontstaan. Alleen mijn ontwerp is al af: het dak van de skoda wordt roze met rood en al het chroom wil ik bruin maken. Ik weet niet of staalpatina in die kleuren bestaat.