vrijdag 18 september 2009

Autoweek

In mijn puberteit is het begonnen: dat ik stiekem de herenliteratuur van de autojournalist Hans van Sunder (HVS) las, in het autokatern bij het Gooisch Weekblad, elke donderdag gratis in de brievenbus. En ik heb er nooit meer mee kunnen stoppen; te vaak verlies ik me bij een kiosk in een autotijdschrift. Deze week werd het Autoweek. Twintigste jaargang, nummer 38. En nu ik hem toch van kaft tot kaft gespeld heb, kan ik de nieuwtjes hier ook wel vertellen.

Vrij vaak heeft Autoweek een artikel over iets in een motor. Ik bekijk bij die artikelen meestal alleen de plaatjes, want volgen kan ik ze niet, die artikelen over iets in de motor. Nu ik echter het boek Dieselmotoren deel I van R.A.Buis zo goed als uit heb, durf ik het artikel over Fiats nieuwe multi-air-techniek wel aan. Inderdaad, als je erover nadenkt is het tamelijk ouderwets om de inlaatkleppen (soort deuren) van de motor steeds maar open en dicht te doen met een nokkenas. Nogal een statisch systeem, zeker voor tochtgevoelige motoren. Fiat doet dat openen en sluiten nu met de computer. Ik herinner me dat Zuid-Nederlandse bedrijf Nonox dat ook al deed, maar dan met een dieselmotor, opdat die op methaan kon rijden. Heeft Fiat nu een motor ontwikkeld die op alle soorten brandstof rijdt? Multi-fuel, zou ik zoiets dan noemen.

Ik ga even verder over hoe je de dingen allemaal kunt noemen. De Lexus RX 450h HYBRID van maandag 7 september heet een SUV (Sports Utility Vehicle). Ik vind het opmerkelijk dat SUV een acroniem is dat blijft hangen voor deze tamelijk prijzige categorie auto's. In Autoweek wordt een nieuwe categorie auto's aangekondigd: Battery Electric Vehicles. De BEV dus.

Geen opmerkingen: