maandag 14 september 2009

brugwachter

Alleen maar 170 euro overhouden van een vies klusje als mestvergisten is erg karig. Zeker als je bedenkt dat we de boer, van de mest, ook nog te vriend moeten houden. Als we samsam doen hebben we maar 85 euro over. En daarvan moeten de vergister en de vergister ook nog betaald worden. De vergister (de installatie) kost misschien we 500.000,- euro en de vergister (degene die de vrachtwagen bestuurt en die 24 uur het proces blijft volgen) zal ook minstens minimum jeugdloon moeten krijgen.

Nou is de prognose van verleden donderdag wel erg somber, bijvoorbeeld omdat ik niet weet of de 4000 kuub biogas het netto resultaat of het bruto resultaat is. De mest wordt namelijk opgewarmd sowieso opgewarmd door het biogas te verbranden dat het ding zelf produceert. En het is ook goed om te bedenken dat mest nooit nul graden Celsius zal zijn. Vergisten doet het toch wel, en daar komt ook weer warmte bij vrij.

Personeel, ik zorg echt graag goed voor ze. Het voeren van functionringsgesprekken heb ik altijd leuk gevonden, en het verzinnen van personeelsuitjes is een soort hobby van me. Maar als het op betalen aankomt dan kost personeel wel een hoop geld, zeg! Ik zie de mestvergister (degene) daarom voor me als een soort brugwachter. De vergister (degene) kan 24 uur zonder afleiding zijn ding doen in het mobiele kantoor dat achter de chauffeurscabine staat, en alleen voor knoppen die hij moet omdraaien en de gesprekken die hij moet voeren betaal ik hem.

Geen opmerkingen: