woensdag 9 september 2009

DRANCO


Ik heb een thermofiele vergister gevonden. Hij heet DRANCO en de dichtstbijzijnde staat in Brecht (dat is in België). En zoals bekend: thermofiel heeft vele voordelen, bijvoorbeeld dat de installatie zo compact is. Je hoeft 'm alleen een kwartslag te draaien en er wielen onder te zetten en je het een mobiele DRANCO, lijkt me.

In de bronnen die ik eerder raadpleegde heette thermofiel vergisten snel: het proces zou 21 uur duren. De DRANCO doet er 20 dagen over, althans, op de website. Misschien hebben ze in Brecht minder haast dan ik.

Ik had één van de makers van de DRANCO aan de telefoon. Volgens hem is het niet zinvol om er wielen onder te maken, omdat de DRANCO steeds opnieuw moet worden ingewerkt op de samenstelling van het substraat. Gadsie, zou het echt? Koemest uit Rasquert is vast anders dan koemest uit Baflo, maar koemest blijft toch koemest? Ik had een mobiele vergister in gedachte die ingewerkt is op mestsubstraat van Fries stamboekvee van de Hollandse kleigronden. Ze gaan de kaasfabriek toch ook niet voor elke boer opnieuw inwerken?

Geen opmerkingen: