vrijdag 11 september 2009

boekenkast


In afwachting van de oplevering van het nieuwe huis logeer ik met mijn gezin in een huis waar ook een boekenkast staat. Ik vind andermans boekenkast veel leuker dan mijn eigen. Uit de logeerboekenkast lees ik nu Joodse Riten en Symbolen van rabbijn S.Ph. de Vries Mzn.

Over een half jaar ga ik weer lesgeven met het leerboek toegepaste energietechniek van mijn Haagse collega Arie Taal. Ik schrijf collega, omdat ik Arie Taal ken. Arie's passie vol goede moed voor techniekonderwijs ontroert me, vooral in combinatie met zijn mimiek en zijn bril, die hij met Leukoplast gerepareerd heeft. Maar zijn boek, daar heb ik niet veel aan gehad. Niet om zelf iets te begrijpen van energietechniek en ook niet om mijn studenten te helpen iets te begrijpen van energietechniek.

Mijn werkgever heeft ook een hele grote boekenkast; uit die boekenkast lees ik nu Dieselmotoren deel I, van R.A. Buis. Ik begin hierdoor een fractie van Arie Taal wel iets beter te begrijpen, maar ik heb hierbij nog wel de hulp van mijn collega's nodig. De rabbijn begrijp ik altijd in één keer, als hij bijvoorbeeld zegt: operatie is een groot woord voor de simpele verrichting waaruit de besnijding bestaat. Maar dat neemt niet weg, dat er tijdens de gebeurtenis toch een zekere geringe spanning niet helemaal afwezig is. En dat is ook wel enigszins begrijpelijk.

Geen opmerkingen: