vrijdag 12 maart 2010

incontinentie

Ik heb wel eens gehoord dat je een dieselauto kunt herkennen aan de uitlaat: als die krom naar beneden buigt voert hij de verbrandingsgassen van een dieselmotor af, als hij recht is die van een benzinemotor. Hierdoor had ik weer iets om op te letten, wanneer ik mij overgaf aan mijn verslaving om naar auto's te kijken.

Regelmatig zie ik, met name uit deze kromme uitlaten, druppels vloeistof op het wegdek vallen. Ik kan weinig verzinnen dat ik er smeriger uit vind zien dan druppels uit een uitlaat. Ik moet rillen bij de gedachte dat zo'n druppel - bijvoorbeeld - op mijn tong valt.

Terwijl die druppelende uitlaat in theorie juist een goed teken is. Namelijk, dat de verdampingswarmte - van de waterdamp die altijd in uitlaatgassen zit - in de auto is achtergebleven en niet in de atmosfeer wordt geblazen. Een HR-ketel doet dat ook: warmte uit de verbrandingsgassen halen door de waterdamp te laten condenseren. Een druppelende uitlaat of witte rook uit een elektriciteitscentrale is beter dan alleen trillende lucht boven een schoorsteen. Toch zijn het vaak vieze ouwe auto's, die water lekken uit hun uitlaat. Wat zouden die vieze ouwe auto's eigenlijk doen, met de restwarmte die condensatie oplevert?

Geen opmerkingen: