maandag 22 maart 2010

water

Ik kan niet meer vinden waar, maar ik herinner me heel stellig dat ik hier al eens beschreven heb hoe de installateurs mij waarschuwden voor mijn levensgevaarlijke meterkast. In mijn meterkast zit namelijk het lauwe water van de stadsverwarming, dat, bij zuinig gebruik, zo traag stroomt dat legionella erin zou kunnen groeien. Onze meterkast moet daarom geventileerd worden. Onze energierekening is hoog: wij koelen de dure stadswarmte tegen legionella.

Als ik mijn handen was in het fonteintje van de wc, krijg ik - ondanks dat er alleen een koude kraan is - altijd heerlijk warm water. Ik begrijp wel hoe dat komt: van de vloerverwarming natuurlijk! Het is hier echt heel aangenaam, met die vloerverwarming, en dat vindt het water in de waterleidingen ook. Zou ik niet mijn hele huis moeten koelen om de kweek van legionella tegen te gaan?

Ik durf die legionella wel aan, zolang ik gezond eet nog geen AOW krijg. Wat ik veel gevaarlijker vind zijn de brokken kalk die dagelijks uit mijn waterkoker vallen. Met 8,4 HD heet het Amsterdamse leidingwater aan de zachte kant van het gemiddelde te zitten. Mevrouw Dutch Comfort heeft net drie dagen in het ziekenhuis gelegen wegens een niersteen (calcium). Ik probeer mij voor te stellen hoe echt hard drinkwater dan is. ... Komt dat überhaupt de kraan nog wel uit? Zit de niersteen dan al in de waterleiding?

Geen opmerkingen: