woensdag 3 maart 2010

stemmen


Over hoe politiek zou moeten werken heb ik alleen verwarde ideeën. Hier, op dit kleinschalige weblog, durf ik daarover wel iets te schrijven, maar ik heb mijn politiek-naïeve mening liever niet in de krant. Gelukkig vraagt geen enkele krant mijn mening. Ik volg sinds anderhalf jaar de media nauwelijks meer, omdat ik ontdekt heb dat media mij afhouden van het doen van hoofdzaken: geconcentreerd werken en intiem contact hebben met de mensen om mij heen. Als ik geneigd ben om mij met een politicus te verbinden, is dat eigenlijk alleen om esthetische redenen: ik vind de marketing van linkse partijen meestal aantrekkelijker dan die van rechts. Ik vind het koningsblauw met oranje van de VVD echt lelijk.

Maar het stemmen zelf, dat vind ik leuk om te doen. De rij bij het stemlokaal zelf was erg democratisch, omdat iedereen - tenminste, al die aardige buren die in democratie geloven - daar opgewekt zijn burgerplicht komt doen. Ik vind het ook leuk om in een stemhokje te zijn met een rood potlood. En ik vind het grappig om die twee enorme Amsterdamse papieren open en dicht te vouwen en ze, onder het toezicht van een stembureauvrijwillger, in een vuilnisbak met een gleuf te doen. Stemmen is een leuk uitje.

Omdat ik geen zin had in hun retoriek, had ik tegen folderende partijleden die mij de afgelopen dagen op straat aanspraken gezegd dat ik niet ging stemmen, omdat ik sowieso tevreden was, met elke uitslag. Maar ja, dan miste ik wel het uitje. Dus vandaag stond ik toch met mijn buurtgenoten in de rij. Om een of andere reden vond ik dat ik ze een verklaring schuldig was, dus ik vertelde ze dat ik blanco ging stemmen. Mijn blanco stem is mijn bijdrage aan een efficiëntere overheid. Ik stem voor minder raadsleden. Op het stembiljet voor de gemeenteraad tekende ik de nonolet, omdat ik vind dat de gemeente Amsterdam het gebruik daarvan zou moeten stimuleren en op het biljet van stadsdeel Oost tekende ik een zwembad, omdat ik graag een zwembad wil op IJburg. Mijn vrouw ging even later ook stemmen. Zij stemde op iemand die ze kende. Misschien moet politiek zo werken.

2 opmerkingen:

jelle zei

is een blanco stem niet iets anders dan je biljet ongeldig maken (door er een tekening op te maken)?

ik hoop dat je nu niet (bij wijze van compromis, als gevolg van de onvermijdelijke coalitie-besprekingen) een poepdoos ter grootte van een zwembad krijgt, midden in ijburg

Rik Almekinders zei

Gunst ja, wat een goede juridische vraag. Ik heb echt geen idee. Misschien was er wel een hokje 'blanco', dat ik had moeten rood maken.

Ik verwelkom een poepdoos ter grootte van een zwembad, hier in IJburg. Met een duikplank.