donderdag 8 juli 2010

Audi

Vanmorgen liet ik mijn auto vakantieklaar maken bij de Škoda-garage. Škoda is een onderdeel van het Volkswagen-concern, dus in op het leestafeltje daar lag peptalk van het hele concern. Van Audi bijvoorbeeld, die ook een Volkwagen is. Audi beweerde daar dat één (grote) windturbine genoeg is om vijfduizend van de nieuwe elektrische Audi's aan te drijven.

Vijfduizend? Je zuster. Vijfduizend Audi's nemen krap anderhalve kilometer driebaanssnelweg in beslag (één rijrichting). De hele Zeeburgertunnel dus, en nog vierhonderd meter extra. Daar, naast de snelweg staat een reclamezuil, waar van mij die (grote) windturbine van Audi opgezet mag worden. Alle Audi's worden met sleepkabels verbonden en de voorste drie kabel worden bevestigd aan de aan de as van turbine. Dat een windturbine een rendement heeft van minder dan 50% schenk ik Audi, en Audi krijgt ook van mij windkracht zeven kado. Zou die windturbine die vijfduizend auto's in beweging krijgen, denkt u?

Wat Audi vermoedelijk bedoelt is dat gemiddeld slechts één twintigste deel van de auto's op dit moment aan het rijden is; 250 Audi's dus. En van die 250 zal weer één twintigste op dit moment aan het optrekken zijn, terwijl de andere gewoon rijden en een enkeling aan het afremmen is. Kost ook energie, maar een stuk minder. En twaalf en een halve Audi (25 ton!) vlottrekken, dat lukt een grote windturbine net, schat ik. Maar daar is minstens windkracht vier voor nodig, lijkt me.

Geen opmerkingen: