vrijdag 9 juli 2010

gelukkig nieuwjaar!


De jaarcyclus eindigt wat mij betreft in de zomer. Ik ga vandaag al het papier dat in mijn opdracht door studenten is volgeschreven gedurende dit schooljaar - en nog wat eigen werk erbij - in de papierbak gooien, zodat ik volgend schooljaar weer met een leeg bureau kan beginnen. Aan mijn baan verandert niet erg veel. Ik heb in het gelukkige nieuwjaar iets méér uren bij een kleinere aanstelling. Volgend jaar ben ik dagelijks vanaf drie uur thuis, om mijn kinderen te leren theedrinken.

Mijn vrouw gaat overdag werken, dus de levendigheid die het huis dit jaar had, en waarop het ontworpen was, is er alweer uit. Prachtkind L, die bij ons een speelkamer huurde, komt na de zomer ook niet meer terug. L is, met zijn vrolijke, symmetrische gezicht, zijn olijfkleurige huid, zijn zwarte krullen, zijn sterke tanden en zwartbruine ogen het mooiste kind dat ik ooit gezien heb. En gekookt wordt er dus ook niet meer, om twaalf uur, door L en mijn vrouw.

Recept van L:
Twee deciliter zonnebloemolie in de pan; drie eetlepels soyasaus erbij. Grof gesneden ui erin laten bakken; de soyasaus laten caramelliseren. Een groente erbij, bijvoorbeeld champignons. Minstens twee soorten kruiden toevoegen, in grote hoeveelheden: bijvoorbeeld een half potje cayennepeper, komijn, Italiaanse kruiden, of gember. Opdienen met pasta en zo heet mogelijk door je slokdarm slobberen. Ook heerlijk voor op vakantie! Over twee weken wordt dit weblog hervat.

1 opmerking:

erik zei

Wow, en dat precies op mijn 40e verjaardag geblogd...