woensdag 7 juli 2010

warmte-opslag


Volgens mijn collega W, die ik vertrouw er verstand van te hebben, heb je een opslag van ongeveer acht kuub water nodig om een gezin de winter door te helpen. In die acht kuub water is dan warmte opgeslagen. Voorwaarde is wel dat het huis dat je met het warme zomerwater wilt verwarmen goed geïsoleerd is. Geen idee trouwens, of ook het badwater daarvan meeprofiteert.

Ik vind acht kuub verrassend weinig! Ik heb met gemak acht kuub over, hier in huis, maar ons huis is denk ik niet representatief, want ons huis is erg groot, terwijl wij toevallig net een levensstijl hebben aangemeten waarbij die groteske afmetingen eigenlijk niet meer nodig zijn. Onze eerste huurwoning in Den Haag had een kelderberging van wel twintig kuub, en zelfs in de woning was nog makkelijk vijf kuub volstrekt nutteloze ruimte. En dan nog: elk Nederlands huis heeft toch minstens acht vierkante meter dak ter beschikking, waar we met een meter opbouw dus acht kuub water kwijt kunnen.

Een nadeel is dat acht kuub water een massa heeft van acht ton. Zou bebouwing die voldoet aan het bouwbesluit deze acht ton er gratis bij kunnen hebben?

Geen opmerkingen: