maandag 5 juli 2010

werkster


Op maandagochtend om acht uur wordt er bij ons aangebeld. Ik schrik daar altijd van, omdat ik niet goed kan onthouden dat wij het schoonmaken van ons huis - en dan bedoel ik het rotwerk: de wc's, de badkamer, het dweilen van de keuken - hebben uitbesteed. Het is E die aanbelt, op maandagmorgen.

Aan haar hebben we dit werk uitbesteed. E is een opgewekte vrouw, die alleen Pools spreekt. Ik zeg iets tegen haar, dat volgens mij geschreven moet worden als gin dobre. E moet dan lachen. E werkt hier door bemiddeling van een Poolse onderneemster, die ook voor eventuele vertaling zorgt. E doet haar werk opgewekt en grondig en ze verlaat na twee uur ons huis even opgewekt als ze binnenkwam.

Vorige week heeft E's echtgenoot in Polen een hartaanval gekregen. Van verdriet, omdat hij E zo miste. Vorige week was E er dus niet en deden we ons huis zelf. Ik en mijn vrouw, we stonden samen de wc's, de badkamer te doen. En we dweilden. Best aardig werk, als je het met z'n tweeën doet.

Geen opmerkingen: