dinsdag 27 juli 2010

ruimte


Ik ken verschillende mensen die met een soort trots vertellen dat ze het niet voor elkaar krijgen om IKEA-meubels in elkaar te zetten. Ik ben op eenzelfde manier er trots op dat ik nauwelijks met computers kan omgaan. Zelfs downloaden laat ik over aan anderen, omdat ik geen zin heb om licentieovereenkomsten te lezen of om de computer opnieuw te moeten opstarten. Op de plaats van 'geen zin heb om' kan in de vorige zin ook 'er bang voor ben om' gelezen worden.

Omdat het zo stil is, in juli in de blogosphere, ging ik - heel milieuvriendelijk: alsof ik een oude krant aan het lezen was - oude logjes lezen, bijvoorbeeld van mijn vriend Kris uit Belgiƫ. Gelukkig schrijft Kris heel tijdloze stukjes. Bijvoorbeeld over het internet en wat dat gesurf nou kost. Weliswaar minder dan een vliegreis, maar toch altijd nog het een en ander, en dan vooral uit achteloosheid.

Het weinige dat ik weet van informatica vertel ik graag rond: dat Indiase en Russische programmeurs traditioneel zo compact kunnen programmeren, omdat ze maar weinig ruimte tot hun beschikking hebben. Weinig bits. En dat compact programmeren snelle programma's oplevert. Dutch Comfort (dit weblog) is naar mijn smaak niet compact en dus niet snel genoeg, en dat komt door mijn achteloze gebruik van Megabytes aan (gejatte) plaatjes. Niet dat ik tegen jatten ben, maar wel tegen nodeloos ruimtebeslag op Gods Harde Schijf. En dan is er eindelijk reden om mijn tekencrisis op te beƫindigen, omdat ik nu verplicht ben om zelf compacte vectortekeningen (zoals die rechthoek: 8 kB) te gaan maken, bij alle stukjes die ik hier publiceer. Huuuuu!

Geen opmerkingen: