maandag 9 maart 2009

gaskoelkast

Ik zou een nieuwe naam moeten verzinnen voor dit blog. Dutchcomfort.nl is al vergeven; die is uiteindelijk boven een site komen te staan die doorverwijst naar weer andere sites waarop schoenen verkocht worden. Het is toch zonde hoe achteloos er met een prachtige naam wordt omgesprongen. Ik heb overwogen om in een nieuwe naam te verwijzen naar de Amish. Niet vanwege hun schijnbaar rechtlijnige opvatting van het Woord, maar juist vanwege het technisch-esthetische effect daarvan. Je moet toch tamelijk vindingrijk zijn om in de moderne samenleving te overleven als je elektriciteit afwijst.

Dit is bijvoorbeeld één van de gaskoelkasten die in 1934 in de toonzaal op Groenmarkt 29 in Den Haag stond, tussen de andere innovatieve gasuitvindingen: gaskachels, gasfornuizen en geisers. Het plaatje komt uit een filmpje van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en wat mij betreft zit alles mee. Je ziet meteen dat Den Haag in 1934 nog een bloeiende stad was, waar de butler, zingend in smoking, de koelkast voor je opende.

En dan die koelkast zelf! Amish schijnen zulke koelkasten te gebruiken. Die zoemen niet, maar die snorren en pruttelen, op gas dus. Eigenlijk snap ik nauwelijks waarom we ons - na de kolen - het gas in onze maag hebben laten splitsen, ik snap al helemaal niet waarom het gas het twinig jaar later alweer verloor van de elektriciteit.

Geen opmerkingen: