woensdag 4 maart 2009

venturi-lamp


Dit is een venturi-buis. De universiteit van Leuven heeft aan de venturi-buis tepeltjes gesoldeerd, zodat je kunt meten hoe groot de druk is als je in de venturi-buis blaast. Want als je de dat meet, levert dat natuurlijk iets bijzonders op, anders stond deze venturi-buis zo niet op de website van de universiteit van Leuven. Het bijzondere is, dat de druk bij blazen, bij de vernauwing in de buis het laagste is. Bij zuigen trouwens ook. Alleen als je niks doet, dan is de druk overal gelijk.

Ik vertelde hier eerder dat ik vind dat het hele elektriciteitsnet vervangen moet worden door een glasvezelnet waar infraroodstraling doorheen gepompt wordt. Vrijwel alles wat nu met die vieze elektriciteit gebeurt, kan volgens mij probleemloos op infrarood, alleen verlichting, dat leek me nog problematisch.

Ik heb u mijn hoop gevestigd op de venturi-buis. Het lijkt me zo leuk als een vernauwing van het glas, aan het einde van het glasvezelnetwerk, de golflengte van het infrarode licht kan veranderen. Zodanig, dat het zichtbaar licht wordt. Ja zeg, dat zou toch leuk zijn. Als dat werkt, is er dan nog één elektrisch apparaat te verzinnen dat niet ook op infrarood functioneert?

Geen opmerkingen: