donderdag 26 maart 2009

methaan tanken

Ik ben zo benieuwd wat ik met de methaan kan beginnen die ik in mijn gashoudertje verzameld heb, na een maandje of twee. Ik weet al dat je er misschien een dwaallichtje van kan maken: een morbide koud vlammetje boven een moeras of een kerkhof. De vooroorlogse bouwers van de gashouder van gisteren gebruikten het gas inderdaad voor de verlichting, al ben ik er nog niet achter hoe precies. Uiteraard kun je erop koken en kun je er ook op stoken, maar omdat ik bezig ben om een boerenbedrijf zelfvoorzienend te maken, wilde ik ook de taktor op methaan laten rijden. Vraag voor het theorie-examen: kan dat?

Waarschijnlijk. De jongens met de gouden handjes, die kunnen alles. Het leukste is om ze zelf aan het woord te laten: (van motor-forum.nl; snap jij het?)

Met de huidige benzineprijzen begin ik toch zin te krijgen in een leuk hobbyprojectje: een simpel 1-cylinder oud brikkie a-la XT350 oid ombouwen naar LPG. Het plan is ongeveer als volgt: de benzinetank wordt gemodificeerd; de buitenkant blijft bestaan, maar de binnenkant wordt voorzien van drukvaten voor de LPG. Koudemiddelreceivers van koelinstallaties lijken me wel een goede keus hiervoor. Goedgekeurd door het Stoomwezen, werkdruk tot 28 bar, testdruk tot 100+ bar. Tussen de LPG tanks en de buitenkant van de originele tank zal wat nylon en urethaanschuim gemonteerd moeten worden om een eventuele crash/schuiver te kunnen weerstaan. Ook moet in deze constructie een handmatige kraan, een magneetklep en een temperatuursensor gemonteerd worden. De magneetklep zal de LPG flow uitschakelen als er een hoge versnelling gedetecteerd wordt (crash), of de verticale as van de fiets meer dan zo'n 40 graden uit het lood is (fiets plat op de grond). De temperatuursensor komen we later op. De originele carburateur mag blijven; deze krijgt alleen geen benzine meer. Z'n functie wordt dus gereduceerd tot eenvoudige luchtregelklep. Het inlaatspruitstuk wordt voorzien van een injector voor de LPG en een MAP (Manifold Air Pressure) sensor. Een zelfbouw-controleunit gebaseerd op een eenvoudige 16-bit DSP (ADSP-2181 oid) stuurt de (vloeibare) LPG injector aan als functie van de variabelen krukaspositie, LPG temperatuur en MAP. De krukaspositie is nodig om het tijdstip van injectie te bepalen, de LPG temperatuur is nodig om te kunnen corrigeren voor drukveranderingen tgv temperatuurveranderingen (het debiet van een injector, of elke willekeurige restrictie, verandert met de wortel van het drukverschil over de injector), en de MAP is nodig om de hoeveelheid benodigde brandstof te bepalen.

Geen opmerkingen: