donderdag 5 maart 2009

stroomlijn

Dat auto's beter zijn geworden door honderd jaar ontwikkeling heeft ze onmiskenbaar gebruiksvriendelijker gemaakt. Ons fordje is dan al ruim tien jaar oud, maar ook daar zit ik nog lekker in, hij doet alle deuren tegelijk op slot, ik kan bij alle weersomstandigheden de weg zien, echt, het is een goed autootje. Als je zuinigheid definieert als comfort per liter brandstof, dan zijn auto's ook zeker zuiniger geworden.

Maar elke andere definitie levert maar een heel matig resultaat. Als een zuinige auto wilt maken, moet je 'm licht van gewicht maken, moet je 'm langzaam laten rijden, moet je 'm stroomlijnen en moet je zorgen dat de auto laag en niet te breed is. Zoals deze oranje Lotus Elise. Alleen heeft die nu een bespottelijk krachtige motor onder de kap, die je, om 'm licht en langzaam te maken, beter kunt vervangen door een bromfiets- of grasmaaimachinemotor.

Een goedkoop alternatief voor de Suzulki Alto en de Daihatsu Coure.

2 opmerkingen:

erik zei

Wel jammer dat door de ijzeren regels van bijvoorbeeld stroomlijning de auto's steeds meer op elkaar gaan lijken. Misschien moeten we grafisch meer uitpakken op de buitenkant? Of juist de binnenzijde meer huiselijk en bijzonder maken?

Rik Almekinders zei

Jeetje, heb ik hier nooit eerder op gereageerd?
Ik vind helemaal niet dat auto's meer op elkaar lijken. En zelfs als dat o is, komt dat volgens mij niet door de stroomlijn, want die is sinds een record uit 1974 niet meer verbeterd.
Ik vind dat alle vogels op elkaar lijken. Dat is natuurlijk onzin, maar dat komt doordat ik niet goed kijk (naar vogels).