zaterdag 22 november 2008

warmtepomp

Ik weet nog maar twee jaar dat dat malle ding bestaat: de warmtepomp. Maar die twee jaar is een trage openbaring geweest. Ik ben in de warmtepomp gaan geloven. Warmte, dat is mooi.

In de natuurkunde kan het eigenlijk niet: je hebt een lauwe kamer, je bouwt een tussenwandje en met een pomp verplaats je de warmte van de ene ruimte naar de andere ruimte, waardoor de ene warm en de andere koud wordt. Je hebt alleen die warmtepomp nodig. En op die pomp moet je pompen, dat is de moeite die je ervoor moet doen.

Volgens mij is het zo, dat hoe harder je pompt, hoe sneller je de warmte kunt verplaatsen. Ik ben niet tegen hard pompen, als ik er goed werk mee kan doen. Ik zou bijvoorbeeld als ik 's avonds de thermostaat op 10 graden zet, al die comfortabele warmte veilig uit de matig geïsoleerde huiskamer in een flits kunnen wegpompen. Alsof je het licht uitdoet.

Geen opmerkingen: