vrijdag 28 november 2008

appelcider

Ik hoor iedereen klagen: deze herfst is een goede appelherfst. Wat moet je met al die verdomde appels? Hoewel de natuur daar minder moeilijk over doet, vind ik het zonde om ze gewoon maar te laten wegrotten in de tuin. Het voor de vuist weg inmaken is al mislukt (alle potten zijn beschimmeld) en de volgende truc om de appeltijd stil te zetten mag geen tijd kosten. Ik ben begonnen om van 20 kg valappels appelcider te maken.

Gisteravond eerst alle appels in een teil, ze een half uurtje barrevoets tot moes waden, gist erbij, klaar. Vanmorgen ging ik de teil bekijken en besnuffelen. Mijn dochter zei treffend: 'Het ruikt naar diarree'. Dat, inderdaad, maar het mengsel was ook opgezet en aangenaam warm, als een zwerende wond. Twee zakjes gist hadden hun werk gedaan. Het vervolg is dat ik de teil luchtdicht moet gaan maken en moet voorzien van een waterslot (een sifon), zodat er gaan lucht in kan, maar wel CO2 eruit.

Is dit nou biovergisting? Wat ze met groenafval doen om er brandstof van te maken? Moet ik nu het broeikasgas dat de gist hier aan het maken is ook weer compenseren met een nieuwe appelboom in de tuin?

Geen opmerkingen: