woensdag 25 februari 2009

graankachel

Dit is een graankachel. In een graankachel kun je graan verbranden. Vandaag heb ik een bijeenkomst bijgewoond waarbij een oudere Groningse graanboer op het podium ten overstaan van al zijn collega's vertelde dat hij zijn graan tegenwoordig in de kachel stopt. Ik vermoed overigens niet dat hij dat deed in de afgebeelde kachel, de Verano van Hulst uit Westeremden; ik verwacht bij deze industriƫle boer high-tech branders en niet een soort pottenbakkersoventje.

Ik schrijf hierover zo omslachtig, omdat er mensen zijn die het niet ethisch vinden om graan, de grondstof van de bakkerij, in de oven te stoppen (als brandstof, bedoel ik). Niet ethisch, omdat graan eten is.

Ik vind het geweldig dat graan zo goed brandt, dat 2 kg graan dezelfde energie-inhoud heeft als 1 kub aardgas. De prijs van 1 kg graan is een kwart van die van aardgas. Dat is helaas onhandig, als er ergens, 2 ton graan bij ons verwijderd, honger is. Maar onethisch? Ik geloof niet dat de honger verholpen wordt door het graan niet te verbranden.

Geen opmerkingen: